Statek "Zawiercie" przemierzał wody całego świata - miał aż 135 metrów długości! Poznaj jego fascynującą historię. WIDEO i ZDJĘCIA

Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
Statek wyróżniał się wysokimi walorami eksploatacyjnymi i nowoczesnością.
Statek wyróżniał się wysokimi walorami eksploatacyjnymi i nowoczesnością. Radosław Famulski/ Ciekawa Przeszłość
Polskie Linie Oceaniczne, w 1970 roku, wraz z prężnym rozkwitem przemysłowym i społecznym miasta Zawiercie, oddały po kilku latach produkcji, perłę – nowoczesny 135 m jeziorowiec "Zawiercie". Przemierzał on wody całego świata. witając m.in. do portów w Afryce, Indiach, Meksyku. Zawitał także do portów w wielkich miastach Ameryki Północnej, ingerując nową linię pomiędzy Gdynią, a Wielkimi Jeziorami. W latach 90. trafił niestety do kasacji z powodu fatalnego stanu technicznego. Całą Jego historię w swoim filmie przedstawia pasjonat lokalnej historii Radosław Famulski, twórca kanału "Ciekawa Przeszłość" na FB i YT. Czym się wyróżniał jeziorowiec "Zawiercie"? Co wiemy o jego historii i podróżach? Zobaczcie krótki wywiad z autorem oraz Jego film zamieszczony w w tym artykule.

Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!

Gigantyczny 135 metrowy i nowoczesny jeziorowiec "Zawiercie" przemierzał wody całego świata. Poznaj jego fascynującą historię

W 1967 roku w Stoczni Szczecińskiej zaczęły się prace nad budową jeziorowca "Zawiercie", który nie tylko pływałby po morzach i oceanach, ale byłby zdolny do pokonywania śluz płynąc po rzece św. Wawrzyńca , docierając do Wielkich Jezior.

zobaczcie zdjęcia jeziorowca "Zawiercie"

Ta wizja ziściła i 27 stycznia 1970 roku został oddany do użytku. Statek wyróżniał się wysokimi walorami eksploatacyjnymi i nowoczesnością.

- Konstrukcja statku była nowoczesna i dostosowana do wąskich kanałów, statek był dłuższy i węższy, posiadając stosunek długości do szerokości około 1 do 10. Posiadał wzmocnienia przeciwlodowe, windy oraz kabestany cumownicze na dziobach i rufach z automatycznym naciągiem. Posiadał 135 m długości, blisko 7 metrów zanurzenia i ładowność powyżej 5,5 tony. Napędzał go silnik diesla o mocy 7,2 tys. KM, rozwijając prędkość do 17 węzłów - mówi Radosław Famulski, twórca filmu o motorowcu "Zawiercie".

Zobaczcie film o Jeziorowcu "Zawiercie", autorstwa Radosława Famulskiego

emisja bez ograniczeń wiekowych

Patronat nad statkiem objęły ówczesne władze Zawiercia oraz później Przędzalnia "Przyjaźń" w Zawierciu. Statek swoim wystrojem nawiązywał do tradycji folkloru ziem zawierciańskich. W 1993 roku ze względu na katastrofalny stan został poddany kasacji w Indiach. Inne fascynujące lokalne historie, znajdziecie na kanale "Ciekawa Przeszłość".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl