Paraliż Portu Lotniczego w Gdańsku. Kontrolerzy odpowiadają: Kierownictwo PAŻP usiłuje nas zastraszać i nękać!

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Paraliż Portu Lotniczego w Gdańsku. Kontrolerzy odpowiadają: Kierownictwo PAŻP usiłuje nas zastraszać i nękać!
Paraliż Portu Lotniczego w Gdańsku. Kontrolerzy odpowiadają: Kierownictwo PAŻP usiłuje nas zastraszać i nękać! Przemyslaw Swiderski
Zwolnienia lekarskie, przerwy w obsłudze lotów, duże niezadowolenie ze strony pasażerów. Jak na bieżącą sytuację patrzą kontrolerzy? Zdaniem związków zawodowych, kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej próbuje ich... zastraszyć.

Paraliż Portu Lotniczego w Gdańsku. Jest odpowiedź związków zawodowych

- W ostatnich tygodniach przewoźnicy operujący do i z lotniska Gdańsk-Rębiechowo notują znaczące opóźnienia, a część operacji nie odbywa się - piszą w komunikacie przesłanym do "Dziennika Bałtyckiego" przedstawiciele Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego. - Z zaskoczeniem przyjęliśmy fakt, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej obwinia za zaistniałą sytuację kontrolerów ruchu lotniczego pracujących w Gdańsku, oskarżając o intencjonalność działań. W związku z informacjami medialnymi dotyczącymi sytuacji w gdańskich organach kontroli ruchu lotniczego, pragniemy
odnieść się do przyczyn zaistniałej sytuacji.

Nowy regulamin pracy wprowadzony przez Anitę Oleksiak – prezes PAŻP doprowadził do dezorganizacji pracy zoptymalizowanych organów KRL? Tak uważają związki

- Regulamin zaproponowany przez panią prezes Oleksiak wprowadził znaczące obostrzenia w planowaniu i zmianach harmonogramów pracy, co ma gwarantować bezpieczeństwo pracy i przeciwdziałać zmęczeniu kontrolerów - czytamy w komunikacie. - Jak się okazuje, w wyniku braku przeprowadzonych analiz, wprowadzona zmiana doprowadziła do paraliżu funkcjonowania organów, takich jak Służba Kontroli Zbliżania Gdańsk czy Służba Kontroli Lotniska Gdańsk. Pracownicy domagają się respektowania nowych, bezpieczniejszych rozwiązań przyjętych w Agencji, jednak pracodawca nie jest w stanie wywiązać się z wdrożonych regulacji, co doprowadza do notorycznego łamania prawa przez kierownictwo. Brak kompetencji po stronie zarządu
PAŻP nie może odbierać pracownikom prawa do urlopu czy zwolnienia lekarskiego.

W opinii związków zawodowych szeregowy pracownik nie odpowiada za niedobory kadrowe, a te, jeśli wpływają na realizację regulaminu, powinny były zostać zidentyfikowane przed wdrożeniem zmiany.

- Fakt proponowania zmiany regulaminu zaledwie dwa miesiące po wprowadzeniu pierwotnego dokumentu jest dowodem na nieprzemyślane i chaotyczne działanie pani prezes i ministerstwa infrastruktury - dodają przedstawiciele kontrolerów. - Dyrekcja biura operacyjnego stara się obciążyć za ten stan rzeczy lokalnych kierowników, a nawet poszczególnych kontrolerów i związkowców, poprzez wymuszanie na nich zgody na działania niezgodne z przepisami prawa. Jedynymi odpowiedzialnymi są jednak osoby z kierownictwa PAŻP i nadzorującego ministerstwa infrastruktury, które w lipcu - sierpniu 2022 wdrożyły nowy regulamin pracy.

Kierownictwo PAŻP łamie przepisy kodeksu pracy i regulacje wewnątrzzakładowego prawa pracy?

- Starając się zniwelować negatywne skutki wprowadzenia nowych regulacji wewnętrznych, kierownictwo PAŻP wydało polecenie odwołania lub przerwania urlopów wypoczynkowych kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Gdańsku. Analogiczne działania podjęto w stosunku do urlopów kondycyjnych - tłumaczą przedstawiciele związków. - Powyższe polecenia łamią zapisy przytoczonego regulaminu pracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mówiące o zakazie jednostronnych zmian harmonogramu pracy. Podkreślamy, że postępowanie kierownictwa skutkować będzie dalszym pogłębieniem przemęczenia personelu, obniżeniem komfortu pracy i znaczącym wzrostem ryzyka popełnienia błędu przez kontrolerów ruchu lotniczego na stanowisku operacyjnym.

Na co jeszcze zwracają uwagę przedstawiciele Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego? W ich ocenie niezwykle ważny jest fakt jawnego łamania prawa przez zarząd PAŻP kierowanego przez Anitę Oleksiak.

- Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca ma prawo wprowadzenia obniżki wynagrodzenia pracownika w drodze wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia - tłumaczą związki zawodowe. - Z przykrością stwierdzamy, że kierownictwo PAŻP nie stosuje się do obowiązującego prawa. W lipcu br. PAŻP jednostronnie obniżyła wynagrodzenia zasadnicze większości kontrolerów zatrudnionych w Gdańsku, w niektórych przypadkach nawet o 40%. Dodatkowo w tym samym czasie kilkuset warszawskim kontrolerom przyznano podwyżki sięgające 100%.

GZZPKRL: Kierownictwo PAŻP usiłuje zastraszać i nękać gdańskich kontrolerów

- W dniu 26 października 2022 roku pracodawca zorganizował spotkanie zastępcy dyrektora operacyjnego z reprezentantami naszego związku - czytamy w komunikacie przesłanym do "Dziennika Bałtyckiego". - Przedstawiciel PAŻP starał się zastraszyć kontrolerów doprowadzeniem do likwidacji służby kontroli zbliżania w Gdańsku. Jednocześnie, na nasz adres poczty elektronicznej, pracodawca przekazał oświadczenie o zamiarze wypowiedzenia umowy o pracę na bazie art. 52 Kodeksu pracy (rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia) przewodniczącemu zarządu naszej organizacji.

Według związków zawodowych jako jedną z dwóch przyczyn PAŻP wskazał wypowiedzi medialne przewodniczącego GZZPKRL dla stacji TVN.

- Zważywszy na fakt, że w ostatnich tygodniach zostało zwolnionych, z naruszeniem prawa, dwóch innych działaczy związkowych, postępowanie pracodawcy względem przewodniczącego naszej organizacji budzi niepokój i negatywnie wpływa na komfort pracy kontrolerów ruchu lotniczego w Gdańsku - informują w komunikacie kontrolerzy. - Oczekujemy od pani Anity Oleksiak osobistego zainteresowania sytuacją i potrzebami wszystkich organów służb ruchu lotniczego, także tych spoza Warszawy. Związkowi reprezentującemu stołecznych kontrolerów, obce są problemy pracowników zatrudnionych w organach regionalnych, w tym w Gdańsku.

Kontrolerzy w Gdańsku są przemęczeni? Przyczyną ma być stosowanie SPO

- Kontrolerzy ruchu lotniczego zatrudnieni w organie kontroli zbliżania w Gdańsku pracują w trybie SPO ponad 7 godzin na dobę - informują związki. - Taka organizacja pracy, która jest wypadkową nowych zasad wprowadzonych przez Regulamin Pracy i nagannych działań kierownictwa PAŻP, generuje efekt kuli śniegowej. Przez pół roku od powołania nowej prezes PAŻP, nie wprowadzono żadnych zmian na rzecz podniesienia standardów bezpieczeństwa pracy w zmniejszonej obsadzie. Dyrektorzy operacyjni prezentują bierną postawę, skupiając się jedynie na próbach doraźnego przenoszenia odpowiedzialności na personel operacyjny, czego ukoronowaniem było wprowadzenie nowego kierownika organu, z pominięciem procedur konkursowych obowiązujących w PAŻP. Przytoczone działania i zaniechania doprowadziły w przeciągu ostatnich tygodni do wywarcia ogromnej presji na kontrolerach.

Zdaniem kontrolerów skala i długotrwałość zjawiska odbiła się na zdrowiu pracowników.

- Każdy z nas odpowiedzialny jest za ocenę swojej kondycji psychofizycznej przed podjęciem czynności lotniczych – „fit for duty” - informują. - Jest to jedna z najważniejszych barier na rzecz zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa ruchu lotniczego i pasażerów. Zgodnie z przepisami europejskimi problematyka stresu i zmęczenia kontrolerów ruchu lotniczego musi być uwzględniona w planowaniu i zarządzaniu pracą personelu, nie tylko w wypowiedziach i życzeniach pani
rzecznik prasowej.

Kontrolerzy przypominają także, jak ważna i odpowiedzialna jest ich praca, a także apelują o przestrzeganie Kodeksu pracy przez swojego pracodawcę.

- W rękach kontrolerów ruchu lotniczego spoczywa ogromna odpowiedzialność za bezpieczeństwo prowadzenia operacji lotniczych - dodają przedstawiciele Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego. - Zostaliśmy postawieni w niezwykle trudnej sytuacji, w której z jednej strony pragniemy sprostać odradzającemu się ruchowi lotniczemu, z drugiej natomiast w wyniku błędów zarządczych osób odpowiedzialnych za organizację naszej pracy, jesteśmy poddawani ogromnej presji i zastraszaniu dalece wykraczających poza ramy Kodeksu pracy i kultury organizacyjnej. Pragniemy ponownie podkreślić – za organizację pracy organów kontroli ruchu lotniczego odpowiada kierownictwo PAŻP. W ich rękach spoczywa także budowanie atmosfery i kultury w organizacji. O ile w pierwszej kwestii zwróciliśmy się o kontrolę Państwowej Inspekcji Pracy rozpoczynającej się w przyszłym tygodniu, w drugiej pozostajemy bezradni.

W związku z otrzymaniem komunikatu od Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego, o komentarz zwróciliśmy się do przedstawicieli Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl