Liderzy w służbie zdrowia. Menedżerowie placówek medycznych w akcji HIPOKRATES 2025

Akcja specjalna HIPOKRATES 2025
Kiedy myślimy o ochronie zdrowia, warto pamiętać również o tych, którzy stoją nieco w cieniu, ale bez których system opieki zdrowotnej nie mógłby działać sprawnie - menedżerach placówek medycznych.

Manager placówki medycznej to osoba, która odpowiada za jej codzienne doskonałe funkcjonowanie. Panuje nad jej długoterminowym rozwojem, ale także reaguje na nagłe sytuacje, jak awarie techniczne czy niespodziewane kryzysy. Skala możliwych zadań wymaga ogromnej elastyczności, szybkiego podejmowania decyzji i umiejętności przewidywania skutków.

Zdecydowanie jest to zawód, w którym wizja strategiczna spotyka się z codzienną odpowiedzialnością za ludzi. - Zawsze chciałam pracować tam, gdzie można zmieniać życie ludzi na lepsze. Ochrona zdrowia daje mi tę wyjątkową możliwość - łączyć troskę o drugiego człowieka z wyzwaniami organizacyjnymi - tak mówi o tym, co zdecydowało, że związała swoją karierę właśnie z ochroną zdrowia, Irena Łukaszuk (SPZOZ Ośrodek Rehabilitacji, Suwałki).

- Zdecydowałam się na karierę w ochronie zdrowia, bo chciałam pracować tam, gdzie moje działania mają realny wpływ na ludzkie życie. Od zawsze fascynowało mnie połączenie wiedzy, technologii i empatii. Dziś wiem, że to była jedna z najważniejszych decyzji w moim życiu zawodowym - bo każdego dnia mogę łączyć kompetencje menedżerskie z głębokim poczuciem sensu - wyjawia z kolei Elżbieta Stolarska (BM Quality Med, Gliwice).

Nie tylko zawód,
ale prawdziwa misja

Karol Szymura (Centrum Diagnostyczno-Kliniczne, Tarnów) z ochroną zdrowia związał się z potrzeby serca. Od początku wiedział, że chce pracować w miejscu, gdzie najważniejszy jest człowiek. - W prywatnej klinice mam możliwość nie tylko dbać o najwyższą jakość usług medycznych, ale też tworzyć miejsce, do którego pacjenci wracają z poczuciem bezpieczeństwa i zaufania. Ogromną satysfakcję daje mi zarówno dobre słowo od pacjenta, jak i skuteczne leczenie, usprawnienie pracy zespołu czy wprowadzenie zmian, które realnie poprawiają jakość opieki. Praca w ochronie zdrowia to dla mnie nie tylko zawód, ale prawdziwa misja - mówi.

- Jestem lekarką. Ochrona zdrowia to moje powołanie i codzienność zawodowa - wyjaśnia Anna Szalcunas-Olsztyn (Centrum Diagnostyki Obrazowej NOX, Olsztyn).

Codziennie podejmują
wiele decyzji menedżerskich

Praca menedżera placówki medycznej to także ciągłe wyzwanie logistyczne. Każdego dnia balansuje między potrzebami, możliwościami, oczekiwaniami i wymaganiami. Z jednej strony jest liderem, z drugiej - partnerem dla lekarzy, pielęgniarek czy farmaceutów, którzy muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do pracy. Codziennie podejmuje wiele decyzji menedżerskich.- To decyzje, które mają realny wpływ na zdrowie naszych pacjentów - wyjaśnia Monika Sułkowska-Obiedzińska (Affidea, Wałbrzych).

Decyzje te są wielkiej wagi, ale też potrafią przynosić wiele osobistej satysfakcji w codziennej pracy.
- Menedżerskie decyzje przynoszące satysfakcję to te, które wspierają rozwój pracowników i budują poczucie sensu w ich pracy, takie jak dawanie informacji zwrotnych, okazywanie empatii i wspieranie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Satysfakcję przynosi także angażowanie pracowników w proces decyzyjny, tworzenie ścieżek kariery oraz oferowanie konkurencyjnego wynagrodzenia i benefitów, które budują zaufanie i lojalność w zespole - wylicza Artur Durda (Uzdrowisko Busko-Zdrój S.A., Busko-Zdrój).

- Największą satysfakcję w pracy menedżera przynoszą mi decyzje, które realnie poprawiają działanie placówki i komfort pacjentów. To mogą być zmiany w organizacji pracy zespołu, które ułatwiają codzienne obowiązki, usprawnienia procedur, skracające czas oczekiwania pacjentów czy wprowadzenie nowych narzędzi, które ułatwiają pracę personelu. Dla mnie najważniejsze jest, żeby każda decyzja łączyła efektywność z troską o pacjentów i komfort zespołu, bo wtedy widać realny wpływ mojej pracy - wyjawia Weronika Sikora (Allmedica, Wadowice).

Z ludźmi i dla ludzi

Menedżer placówki medycznej pracuje z ludźmi i dla ludzi właśnie. To nie tylko organizator, ale też mediator i lider, który dba o atmosferę w zespole. Potrafi motywować, wspierać i być obecny w sytuacjach kryzysowych. To właśnie od jego umiejętności zależy, czy placówka będzie miejscem przyjaznym zarówno dla pacjentów, jak i dla pracowników. A co jego samego inspiruje i daje energię do pracy w ochronie zdrowia?

- Życie i ludzie. Życie - dlatego, że jest i jeszcze tyle dobrego można zrobić. Ludzie - najbliżsi, którzy rozumieją, wspierają. Współpracownicy, którzy angażują się we wspólne działania. Pacjenci - ich zadowolenie, które motywuje i daje poczucie celu naszej pracy - wylicza Nel Seklecka (Sanatorium Orlik, Ustroń).

- To, co inspiruje i napędza do działania w zawodzie, to wspierający zespół, dobre warunki w gabinecie stomatologicznym, a także inspiracja zewnętrzna, czyli sukcesy pracowników, pozytywne nastawienie, wsparcie zespołu - wyjaśnia Sławomir Skałuba (ZSOZ S. Skałuba, D. Szwedowski spółka z o.o., Szczecinek).

Praca niewidoczna
i ogromnie potrzebna

Menedżerowie ochrony zdrowia to sprawni liderzy z poczuciem misji. Ich praca, choć nie zawsze widoczna, ma bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo pacjentów. Właśnie dlatego ich rola jest tak istotna i wymaga szczególnego docenienia. To z myślą o takich osobach w ramach plebiscytu HIPOKRATES 2025 przyznajemy tytuły dla menedżerów placówek medycznych. To wyraz uznania dla ich codziennego wysiłku, odwagi w podejmowaniu decyzji i odpowiedzialności za zdrowie nas wszystkich.
Dzięki nim szpitale, przychodnie i gabinety mogą działać sprawnie, a my - pacjenci - otrzymywać pomoc na najwyższym poziomie.

_______________

_______________

Partner główny plebiscytu

_______________

Patronem akcji jest ogólnopolski oraz serwis internetowy
www.stronazdrowia.pl

Wróć na polskanews.pl Polska News